לראות את העולם מבעד לעדשה הולנדית

אופניים, טורבינות רוח, צבעוניים, תעלות, וכמובן קופי שופס – להולנדים ולאמסטרדמים בפרט יש תדמית משוחררת וסיקסטיזית אבל כמאמר המשורר – בוא-לא-נתבלבל, לא מדובר באומה של ילדי טוליפים פראיירים. לרגל קולקציה חדשה מהמותג האמסטרדמי האהוב עליי והאקו-פרינדלי, שעושה משקפיים מביו-אצטט ממוחזר ועושה נעים לאמא אדמה (כל זה עם עדשות צייס עם אנטי-רפקס פנימי ובעלות נגישה 1200-1400 ש"ח. למשקפי הראייה לחצי כאן ולשמש שם), הנה מספר אבחנות תרבותיות ושיהיה לנו חג שמייח!
1) הם באמת גאונים – לגניוס היהודי יש תחרות. יחסית לאומה של 17 מיליון איש, הם חתומים על לא מעט המצאות פורצות דרך – בלוטות', התקליטור, טייפ ריקורדר, הטלסקופ ואפילו בדיקת העיניים הראשונה!
2) הם באמת מאושרים – דוח של יוניצף קבע שהילדים ההולנדים בפסגת מדדי האושר . גם הם וגם ההורים שלהם ישנים בממוצע יותר משאר ילדי העולם, נהנים מזמן איכות של שני ההורים ובאופן כללי פחות מתרגשים מציונים ויותר מושקעים במערכות יחסים, משחקים, משפחה והתפתחות אישית.
3) הם באמת אומרים מה שהם חושבים – ההולנדים הם ישירים ואפילו בוטים בסיטואציות סוציאליות ועסקיות ברמה של ישראלי שמתמקח בשוק בקופנגן. ממש לא הנימוס האירופי או הדיפלומטיה האמריקאית. אין מה להסתיר. מי ששוטט באמסטרדם ןמצא את עצמו מציץ לתוך בית עם חלון ענק בלי וילונות בו משפחה אוכלת ארוחת ערב  – מכיר את השקיפות ההולנדית מקרוב
4) יש שופטים בהולנד – היינו מצפים שבית הדין הבינלאומי שפוסק בסכסוכים בין מדינות יהיה בניו יורק, פריז או לונדון אבל הוא נמצא דווקא בהאג.
5) אמני ההסכמה והפשרה – כבר למעלה מ-100 שנים שבהולנד יש קואליציה שמנהלת את העניינים בצורה מוצלחת, בין היתר בשל מבנה המאפשר להרבה קבוצות בחברה לבוא לידי ביטוי אבל הרבה הודות לשכל הישר שברגע האמת שם את האינטרס הפרטי בצד למען הכלל
6) הם לא מתים על הירארכיות – אולי הגאוגרפיה השטוחה השפיעה כאן על המבנה הכלכלי, אבל ההולנדים הם לא חסידי פירמידות, טייטלים ומבנים ארגוניים שמעניקים כוח מוגזם לאינדיבידואלים. בהרבה חברות תמצאו באופן ספייס את המנכל יושב עם כולם כאחד האדם.