מולטיפוקאל – פיתרון מדהים אבל חייבים להבין

מולטיפוקאל הוא פיתרון נהדר למי שצריך יותר מפיתרון אחד שמאפשר לו מעבר חלק מראייה לטווח ארוך, דרך טווח ביניים ועד לטווח הקצר. עדשה רב מוקדית שמאפשרת למשתמש לקרוא ספר, לעבוד מול מחשב ולראות סרט בקולנוע, בלי לסחוב דוכן משקפיים. אבל….זה גם פיתרון לא זול הדורש המון מומחיות וניסיון של האופטומטריסט. אחרי עשרות אלפי עדשות מולטי שהתאמתי, ותהליכי הסתגלות שליוויתי, אני עדיין ניגשת לתהליך הזה בחרדת קודש ונחרדת לגלות באיזו קלות דעת לפעמים מבצעים התאמות תוך דילוג על שלבים, הבטחת הבטחות או עיגול פינות ועדשות…

במולטיפוקאל אין חוכמות. אבל אם עובדים מדויק, יסודי ובשקיפות מלאה – העולם נראה אחרת. ואחד הדברים היותר מספקים עבורי הוא לקבל פידבק ממטופלת שהגיעה עם טראומת "פוסט-מולטיפוקאל", ועברה אצלי חוויה מתקנת ותיקון ראייה.

וא-פרופו חוויות מתקנות – אנחנו מבצעים במהלך התקופה האחרונה פניות טלפוניות יזומות כדי לתזכר אתכם לבוא לבדיקת עיניים שגרתית – ללא עלות, על מנת לוודא ששום דבר לא השתנה במצב הקליני. סופר חשוב כי זה מאפשר לצוות שלנו "לתפוס" בזמן שינויים קלים לפני שהם הופכים לשינויים גדולים..אז ראו הוזהרתם, נתראה בקרוב. 

והנה בהמשך טיפים, כללים ותובנות מאירי עיניים בנושא מולטי, שיעזרו לכם להמנע מהוצאה כואבת, ראייה מטושטשת וכאב הראש המתלווה לשניהם:

1) עדשות מולטיפוקאל הן לא מוצר צריכה בסיסי ולא מוצר מדף. גשו לבעל מקצוע מיומן עם ניסיון בקביעת מרשמי מולטי, ייצור העדשות וליווי בתקופת ההסתגלות הקריטית להצלחה.

2) וודאו כי האופטומטריסט מעניק לכם ליווי מקצועי לאורך תקופת ההסתגלות ולוקח אחריות על התאמה אופטימלית.

3) העין לא רואה. המוח רואה. לכן עדשות מולטיפוקאל מיוצרות לא רק על בסיס בדיקת הראייה שעברתם, אלא על בסיס הצרכים הייחודים של כל מטופל. זכרו שהעין היא מכשיר ראייה אופטי-פיזיקלי-עצבי שמעביר את קרני האור ל"מוח". המוח מעבד את הקלט החזותי ומתרגם אותו לתמונה. האם פתחתי פה קורס במבוא לאופטיקה? ממש לא..השורה התחתונה היא שחשוב להבין שהתאמת מולטיפוקאל מצריכה שיקול דעת של איש מקצוע שמתבסס על ההיסטוריה והממצאים אבל מתאים אותם לצורכי המטופל.

4) יש לוודא כי סוג העדשה/טכנולוגיית הייצור שלה תואם לצרכים שלכם.

5) כמו בכל דבר בחיים – תיאום ציפיות. תבינו איך העולם אמור להראות בתקופת ההסתגלות כדי להמנע מתיסכול, ולהבין בדיוק את התהליך.

6) סימון גובה האישונים תוך התחשבות בכלל הפרמטרים הרלבנטיים, כולל תנועות והטיות ראש.

7) בחירת מסגרת התומכת במרשם המטופל – העדשות מורכבות בתוך מסגרת, והמסגרת יושבת בפוזיציה מסויימת על גשר האף ולכן משפיעה על כל המסלול האופטי שעושות קרני האור אל מרכזי התפיסה והעיבוד.

8) תכנון וייצור העדשות בהתאם לצרכי הלקוח.

9) אישור התכנון וביצוע המיסגור לפי הנחיות מדוייקות והתאמה לצרכי הלקוח והמרשם.

10) שאלו על תהליכי בקרת האיכות. אין לכם מושג איזו דרך ארוכה יש להעביר את העדשה עד שהיא מלוטשת בצורה אופטימלית.

11) מסירה אישית של האופטומטריסט וחזרה על תיאום הציפיות.

בשורה התחתונה: התאמת מולטיפוקאל זה לא מרשם שמקבלים מרופא, לוקחים כדור, זבנג וגמרנו. מדובר בעולם ומלואו.