צבע אדום: איך להמנע מנזקי האור הכחול

כמה שעות אנחנו מבלים מול מסכים? יותר מדי, אין ספק. מחקר מצא ש-60% מהאנשים בוהים לפחות 6 שעות ביממה מול מסך כזה או אחר. האמת, נשמע לי כמו הערכת חסר. מחקר יותר רציני יגלה שאנחנו בכלל מוחזקים כבני ערובה במצב של היפנוזה תמידית על ידי אומת המסכים.
צחוק בצד ומלבד כל ההשלכות הפסיכולוגיות והתרבותיות המשתקפות במראה הטכנולוגית השחורה, יש גם צרה לא קטנה – קרינת האור הכחול.

בלוז לכחולי המדים

כולנו מכירים ואוהבים ונזהרים מהשמש. כל זאטוט שעובר את טקס טבילת קרם ההגנה יודע לדקלם את סכנות הקרינה ואורכי הגל המזיקים. כל מי שלא ניקר בשיעורי הפיזיקה אולי שמע שהאור הוא למעשה קרינה שעשויה מאורכי גל שונים. חלקם נראים על ידי העין האנושית וחלקם – לא. אורכי הגל האלו נבדלים ברמות האנרגיה שלהם ובהשפעה שלהם על המין האנושי.
וכאן מגיע האור הכחול שנגלה אלינו מכל טאבלט, אייפון, פלורסנט ונורת לד וגם כמובן מהשמש עצמה. מדובר בקרינה קצרה ועצבנית שפולטת אנרגיה רבה ובין השאר אחראית לעובדה המקסימה שהשמיים נראים לנו כחולים ולתחושות המקסימות פחות של הבהוב וסינוור מהמסכים המרצדים.

אכן, מה שיותר עמוק, יותר כחול.

בצד החיובי של הדברים האור הכחול תורם להסדרת מחזורי השינה, מגביר את תחושת העירנות, מחיש את זמני התגובה שלנו ומרים את המצב רוח (מי אמר שלהרגיש את הבלוז חייב להיות עצוב).
בצד הפחות נעים, האור הכחול הוא גם אחת הסיבות לכך שאנחנו, דור המסכים, סובלים יותר מהדורות הקודמים מכאבי ראש, הפרעות בשינה וסינדרום "מתח-עיני דיגיטלי" (יובש וגירוי בעיניים, טשטוש שדה הראייה, קשיים במיקוד, כאבי צוואר וראש ועוד תחושות לא מגניבות…)
בטווח הארוך, האור הכחול עלול לגרום לניוון מקולרי בעין ואובדן ראייה. יש מחקרים שאף מקשרים את האור הכחול לסוגי סרטן שונים, סכרת, מחלות לב ועוד צרות.

כיפת ברזל לאישונים

אמאל'ה, מה עושים? קודם כל מפתחים מודעות לבלוז הזה שמנוגן מכל מסך. אח"כ, מורידים את ההתמכרות למסכים (שזה בריא מכל הסיבות) ואז – מסננים.

בשנים האחרונות, וכתוצאה מהמודעות העולה לנזקי הקרינה הכחולה, חברות האופטיקה הפנו משאבים רבים כדי לייצר עדשות איכותיות שמסננות את אורכי הגל הכחולים.

אחרי שנה של פיילוטים ובדיקות מעבדה, החודש השקנו במשקיפה את קו ההגנה הראשון מפני האור הכחול. עדשת ה-Blue Zero עם ציפוי מיוחד Blue Shield שבבדיקות מעבדה נמצאה כי מפחיתה את קרינת האור הכחול פי 50. בכל פעם שאתם מביטים במסך כלשהוא, העדשה הזאת פשוט מונעת מכמות אדירה של אור כחול ומזיק לפגוע בעין. ניתן גם ליישם את הפיתרון בעדשות של משקפי שמש.

למי זה מיועד: לכולנו. למה? כי כולנו חשופים לאורך היום לקרינת האור הכחול – בין אם מדובר בקרינה טבעית של השמש או בין אם מדובר בתאורה מלאכותית שמקיפה ומתקיפה את האישונים שלנו מכל עבר – פלורצנטים, מסכים וכו'.

מה תחושו? למי שסובל מתסמונת "מתח עיני דיגיטלי" צפויה הקלה בתסמינים כמו כאבי ראש וצוואר, טשטוש, סינוור ועוד. באופן כללי, העדשה תתרום לירידה ברגישויות השונות ולהגברת הקונטרסט.

עד כאן איומים והפחדות כחולות, ושיהיה לנו יום כתום…